Keto revolutie
  • Keto revolutie
  • Tijdelijk van €97 voor slechts €37. Beste dieet van 2020 volgens onze deskundigen.
Afslank receptenbijbel
  • Afslank receptenbijbel
  • Direct starten met verantwoord koken en een gezonde leefstijl. Simpel en goedkoop afslanken.
50 dagen koolhydraatarm dieet
  • Koolhydraatarm dieet
  • Een voordelig 50-dagen dieet. Ontvang alles wat je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam!
trainingsprogramma voor mannen
  • Training mannen
  • Trainingsprogramma gericht op mannen. Werk aan spieren, mindset en je gezondheid!
trainingsprogramma voor vrouwen
  • Training vrouwen
  • Succesvol product voor vrouwen. Strakke buik, meer spieren en een gezond lichaam.

Afvallen na de bevalling

Wil jij ook afvallen na de zwangerschap?. Tijdens de zwangerschap kom je ongeveer 10 tot 16 kilo aan die je na de bevalling niet allemaal kwijt bent. Er zijn vrouwen die na de bevalling denken dat als ze eenmaal bevallen zijn dat alle kilo’s eraf zijn. Maar als ze dan op de weegschaal gaan staan dan zijn ze vaak teleurgesteld van wat de weegschaal dan nog aangeeft. Ook kan het zijn dat je na de bevalling nog vocht vasthoudt wat ook nog gewicht met zich meedraagt maar wees gerust dit verdwijnt na een ongeveer 2 tot 3 weken door middel van transpireren en je urine. Maar wat doen we dan met de kilo’s die er niet afgaan? Daarvoor hebben we een aantal tips en ideeën op een rijtje gezet die je kan gebruiken om weer je oude gewicht te bereiken van voor de bevalling, of om zelfs nog meer kilo’s kwijt te raken.

10 tips voor afslanken na de zwangerschap

  1. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt minimaal 10 tot 14 glazen per dag. Het beste is thee met name groene thee met citroen of cranberry, koffie (zonder suiker uiteraard) en water. Tegenwoordig heb je water met een smaakje in verschillende smaken en bevatten maar 1kcal per 100 ml. Dit scheelt je al heel wat calorieën per dag.
  2. Snack gezond. Dus als je lekkere trek heb pak dan geen koekje of chips uit de kast maar noten, crackers met name de volkoren variant, een gekookt eitje of een lekker stukje vis buiten dat het gezond is zijn het ook nog eens proteïnerijke producten.
  3. Mager vlees is een belangrijk onderdeel van een goed eetpatroon. Hierbij kan je denken aan rundvlees, kip en vis.
  4. Als je iets makkelijks wil eten denk dan niet aan een pizza of aan een patatje met een frikadel of kroket, maar denk eens aan een maaltijd salade met pasta.
  5. Koolhydraatrijke producten zijn voedzamer dan de witte producten. Hierbij te denken aan volkoren brood, -ontbijtgranen en crackers, volkoren pasta’s en rijst.
  6. Light, bewuste keuze en minder vet. Het zijn nietszeggende woorden die de mensen het alleen maar moeilijk maken en de calorieën zijn net zoveel als in een normaal product. Je kan beter op het etiket de ingrediënten lezen en naar het aantal kcal en koolhydraten kijken.
  7. Als je je weer lekker voelt en je lichaam weer voldoende hersteld van de bevalling dan kan je langzaamaan beginnen met lichaamsbeweging, zoals wandelen met de kinderwagen. Hou het rustig bouw het langzaam op want als je te hard van stapel loopt dat is de kans op blessures erg groot en verder herstel van het lichaam duurt veel langer.
  8. Als je in een flat woont neem dan bij voorkeur de trap in plaats van de lift (mits je de kinderwagen meeneemt), en in plaats van de auto de fiets.
  9. Je baby groeit het beste met moedermelk, maar voor de lijn is het ook uitstekend. Bij het geven van borstvoeding verbrand je maar liefst 500 calorieën per dag, makkelijker kan het dus niet het is het proberen waard. Het is ook niet voor iedere vrouw weggelegd om borstvoeding te geven.
  10. Sportscholen hebben speciale programma’s voor vrouwen die net bevallen zijn en geven je dus professionele begeleiding en adviezen over wat je wel kan en mag.

Vocht vasthouden tijdens de zwangerschap
Na een zwangerschap houd je vocht vast en je hebt gemiddeld een liter extra bloed aangemaakt. Tijdens de herstelperiode van twee maanden na de bevalling, zal een groot deel van die kilo’s waarschijnlijk vanzelf verdwijnen. Maar die laatste paar kilo’s, dat is een ander verhaal. Veel nieuwe mama’s klagen erover dat ze hun oude figuur moeilijk terugkrijgen. Ze proberen het met allerhande snelle diëten die niet helpen en bovendien hun en hun baby’s gezondheid in gevaar kunnen brengen. Dat is niet nodig, je kunt wel degelijk door middel van een verantwoord en slim voedingspatroon plus specifieke oefeningen goed afvallen na de bevalling. Wel moet je daarvoor meer tijd uittrekken. Het gehele eerste jaar na de bevalling moet je lichaam nog herstellen van de zwangerschap. Je lichaam is door de zwangerschap uitgerekt en je pezen verzwakt. Geef je lichaam de eerste twee maanden na de bevalling de tijd om te ontzwangeren. Eet in die periode gezond, maar vooral gevarieerd, en probeer niet te overdrijven met suikerrijk snoep.

Borstvoeding helpt
Borstvoeding vereist extra energie voor de productie van melk. Tijdens borstvoeding is het aan te raden 500 calorieën per dag extra te eten, dus bovenop je gewone maaltijden. Let op, dat is helemaal niet zo veel. Maar echt lijnen zit er in die periode dus niet in. Ook al omdat bij afvallen gifstoffen die in vet waren opgeslagen, dan in de bloedsomloop komen. Die kunnen dan in de melk komen. Bovendien kunnen bij streng lijnen ook je spieren verdwijnen. Dan verlies je misschien gewicht, maar strakker word je er niet van.

Bloedsuikerspiegel
Wel kun je kiezen voor voedingsstoffen die je bloedsuikerspiegel niet te sterk laten schommelen. Kies eerder voor langzame koolhydraten zoals graanproducten, rijst en minder voor suiker en geraffineerde meelproducten. Je zult niet aankomen, als je voor gezonde voedingsmiddelen kiest. De borstvoeding helpt vaak bij het verliezen van de overtollige zwangerschapskilo’s en helpt je baarmoeder in de oorspronkelijke vorm terug te brengen. Drink minstens twee liter vocht, waaronder een flink deel water.

Platte buik na de kraamtijd
Begin niet te vroeg met buikspieroefeningen. De buikspieren zijn tijdens de zwangerschap een stuk uit elkaar geschoven en moeten tijdens de herstelperiode weer sluiten. Dat kan 8 weken duren maar ook 4 maanden of zelfs nog meer. Controleer dit door op je rug te liggen en kin naar de borst te brengen. Voel met je hand de afstand tussen je linker-en rechterbuikspier. Komt je hand er nog makkelijk tussen, wacht dan nog even met buikspiertraining. Je spieren zijn dan nog niet voldoende gesloten. Begin je te vroeg met trainen, dan kan je buik mogelijk nooit meer echt plat worden. Raadpleeg bij twijfel een dokter. Let bij je buikspieroefening vooral op dat je ook de diepe buikspieren traint. Dat kan niet alleen in de sportschool, maar ook thuis met een goede instructie-DVD. Pilates richt zich bijvoorbeeld vooral op de buikspieren en is rustig genoeg om na de zwangerschap mee te beginnen. De losse huid ten gevolge van de zwangerschap zal op den duur vanzelf verdwijnen.

Na de bevalling snel op gewicht terug

Bovenaan elke lijst om je lichaam na de bevalling weer in de vorm te krijgen die je graag wilt is gezonde voeding. Maar wat is nou precies gezonde voeding? Zorg dat je gevarieerd eet, dat houd in uit elke voedingsgroep een aantal producten. Elke dag eet je dus iets anders bijvoorbeeld:

  • Volkoren ontbijtgranen of volkoren beschuit.
  • Volkoren brood of volkoren crackers het liefst met halvarine.
  • Melkproducten zoals kaas, melk, vla en yoghurt.
  • Pasta, rijst en aardappels.
  • Kip, vlees, vis, eieren en vleeswaren maar wel mager zoals ham, kipfilet en rookvlees.
  • Drinken is heel erg belangrijk zorg ervoor dat je minimaal 2 liter op een dag drink, gevarieerd van water, koffie en thee.
  • En vergeet niet 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag.

Let op: voeding tijdens de zwangerschap
Alles wat jij eet en drinkt, gebruikt je lichaam om jou en je baby te voorzien van voedingsstoffen. Je lichaam levert op dit moment een topprestatie. Om jou en je kindje gezond en energiek te houden is het daarom extra belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Sommige dingen kun je beter even niet nemen omdat ze een risico vormen voor de gezondheid van je kindje. Denk bijvoorbeeld aan rauw vlees, producten met veel vitamine A en alcohol. Je wilt niet teveel aankomen maar een tekort aan voedingsstoffen wil je ook niet riskeren. Hoe weet je dat je alles binnenkrijgt wat jullie nodig hebben? Vertrouwen is goed controle is beter, neem je eetpatroon daarom eens onder de loep.