Keto revolutie
  • Keto revolutie
  • Tijdelijk van €97 voor slechts €37. Beste dieet van 2020 volgens onze deskundigen.
Afslank receptenbijbel
  • Afslank receptenbijbel
  • Direct starten met verantwoord koken en een gezonde leefstijl. Simpel en goedkoop afslanken.
50 dagen koolhydraatarm dieet
  • Koolhydraatarm dieet
  • Een voordelig 50-dagen dieet. Ontvang alles wat je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam!
trainingsprogramma voor mannen
  • Training mannen
  • Trainingsprogramma gericht op mannen. Werk aan spieren, mindset en je gezondheid!
trainingsprogramma voor vrouwen
  • Training vrouwen
  • Succesvol product voor vrouwen. Strakke buik, meer spieren en een gezond lichaam.

8 tips voor een gezonde spijsvertering

Een goed functionerende spijsvertering is van groot belang voor de gezondheid en het welbevinden. Je kunt een goede werking van de spijsvertering zelf beïnvloeden door op je leefstijl te letten. Wij hebben 8 tips voor een goede spijsvertering op een rij gezet.

  1. Sla het ontbijt niet over: Regelmatig eten houdt je darmen in beweging en ontbijt kan helpen om een regelmatige gang naar de wc te stimuleren.
  2. Neem de tijd om naar de wc te gaan: Maak in de ochtend, of 30 minuten na een maaltijd, tijd vrij, op een plek waar je privacy hebt. Haast je niet en zorg ervoor dat je je op je gemak voelt. Te veel mensen negeren de noodzaak om op tijd naar de wc te gaan en hiermee kan het begin ontstaan van obstipatie.
  3. Eet regelmatig, iedere 4 – 5 uur, een kleine maaltijd: Dit is beter voor je darmen om tot rust te komen, dan wanneer je een lange tijd niets eet en dan een grote maaltijd neemt. Je darmen kunnen dan overbelast raken.
  4. Vermijd grote, zware maaltijden later op de avond: Laat op de avond (te) veel eten ligt (te) zwaar op de maag. Probeer ‘s middags de zware maaltijd te nemen. Het voedsel kan dan beter verteerd worden.
  5. Drink genoeg. 6 – 8 glazen per dag (zo’n 1,2 liter): Drink minder cafeïne houdende dranken en stap over op water, kruiden thee, bouillon en verdund vruchtensap.
  6. Eet vezelrijk voedsel: Je moet tussen de 18 en 30 gram aan vezels per dag eten om je spijsvertering op gang te houden, zodat het voedsel goed door je darmen blijft bewegen. Een redelijke richtlijn is 25 gram per dag, de voedingswaarde van vezels staat normaal op de verpakking van etenswaren.
  7. Overweeg om melkzuurbacteriën in te nemen: Dit zou de groei van de zo genoemde “vriendelijke bacteriën” kunnen te bevorderen. Deze zijn nodig voor een gezonde spijsvertering. Je kunt deze probiotica nemen als voedingssupplement, als drank of verwerkt in yoghurt, verkrijgbaar in de supermarkt.
  8. Beweeg regelmatig: Wandel 30 minuten stevig door of doe aan sport. Doe dit minstens 2 keer per week, of liever dagelijks, om je aan een regelmatige stoelgang te helpen.