Keto revolutie
  • Keto revolutie
  • Tijdelijk van €97 voor slechts €37. Beste dieet van 2020 volgens onze deskundigen.
Afslank receptenbijbel
  • Afslank receptenbijbel
  • Direct starten met verantwoord koken en een gezonde leefstijl. Simpel en goedkoop afslanken.
50 dagen koolhydraatarm dieet
  • Koolhydraatarm dieet
  • Een voordelig 50-dagen dieet. Ontvang alles wat je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam!
trainingsprogramma voor mannen
  • Training mannen
  • Trainingsprogramma gericht op mannen. Werk aan spieren, mindset en je gezondheid!
trainingsprogramma voor vrouwen
  • Training vrouwen
  • Succesvol product voor vrouwen. Strakke buik, meer spieren en een gezond lichaam.

Atkins Dieet

Het Atkins Dieet is een van de meest bekende programma’s in Nederland. Wat is de herkomst van dit afslankprogramma, hoe werkt het, en wat zijn de voordelen? Op deze pagina lees je er uitgebreide informatie over.

ProgrammaUSPPrijsBeoordelingInformatie
keto dieet Beste keuze 2020.
Snel resultaat.
€37
Normaal €97
Bekijken
Afslank receptenbijbel Simpele recepten.
Eenvoudig afvallen.
€27
Normaal €69
Bekijken
Koolhydraatarm dieet 50 dagen diëten.
Gezonde leefstijl.
€37
Normaal €69
Bekijken
Training mannen Mannen training.
Max. spiertraining.
€67
Normaal €292
Bekijken
Training vrouwen Vrouwen training.
Sterker lichaam.
€67
Normaal €292
Bekijken

Het ontstaan van het Atkins afvalprogramma
In 1972 schreef de cardioloog Dr. R.C. Atkins zijn eerste boek “De Dieetrevolutie”. Hij stelde dat niet vetten, maar koolhydraten de grote boosdoener zijn die ons dik maken. Door koolhydraten weg te laten, in plaats van vetten, zou het afvallen makkelijker gaan. Het grote voordeel hierbij was ook nog eens dat je kunt afvallen zonder honger en aanmerkelijk meer energie krijgt.

Geen erkenning voor Atkins
Helaas werd deze theorie niet bepaald door iedereen gesteund. Het medische “establishment” in de VS had al jaren veel anti-vet propaganda gemaakt. Bovendien waren light-producten een groot deel van de voedingsindustrie geworden. Atkins werd uitgemaakt voor charlatan en gevaarlijk genoemd. Desondanks werd zijn boek een bestseller.
In de loop der jaren werd het stiller rond het Atkinsdieet. De anti-vetcampagne bleek te sterk, ondanks dat de bevolking steeds dikker werd. Het Atkinsdieet raakte in de vergetelheid.

Nieuwe dieetrevolutie
In 1992 schreef Dr. Atkins de opvolger van zijn eerste boek, met als titel: “De Nieuwe Dieetrevolutie”. Hierin waren de laatste medische inzichten verwerkt, evenals de ervaringen die hij 20 jaar lang met zijn eigen patiënten had opgedaan. Moest je volgens zijn eerste boek nog streven naar 0 gram koolhydraten in de eerste week, wat je daarna heel langzaam moest opbouwen, in het nieuwe boek gaat hij uit van 20 gram koolhydraten per dag gedurende de eerste twee weken. Groenten spelen daarin een belangrijke rol.

De deskundigen worden wakker
De reacties uit de medische wereld waren weer net zo ongunstig als 20 jaar daarvoor, maar weer werd het boek een bestseller. Het duurde echter nog een decennium voordat ook artsen en wetenschappers zich begonnen te realiseren dat Dr. Atkins misschien wel al die tijd gelijk had gehad. Langzaam maar zeker kwamen de eerste échte onderzoeken naar het dieet op gang, en de uitslag daarvan verbaasde velen: zijn theorie klopt helemaal; we wordden ziek en dik van suiker.

Wat zijn de voordelen van het Atkinsdieet?

Bewezen gezonder en effectief
Steeds meer wetenschappelijke studies tonen aan dat het Atkinsdieet, als dat op de juiste wijze wordt gevolgd, de gezondheid van het hart bevordert en de klinische parameters verbetert. Meestal gaan triglycerideniveaus omlaag, waardoor één van de grootste risicofactoren voor hartaandoeningen drastisch vermindert. Bij mensen die het Atkisndieet volgen zien we verbetering van de gezondheid. Zo zien we bijvoorbeeld grote verbetering bij maagklachten, hoofdpijn, huidontstekingen en vermoeidheid.

Heerlijk en afwisselend eten
Atkinsdieet saai? In tegendeel! Je eet heel afwisselend! Bijvoorbeeld veel groenten, vruchten, noten, vis, vlees, kaas en eieren. Je kan heerlijk eten, gezond en ieder dag anders.
Het zijn vooral de mensen die niet precies weten wat het dieet precies inhoudt, die beweren dat je bijvoorbeeld de hele dag vooral alleen eieren moet eten. Je krijgt alle belangrijke voedingsstoffen ruimschoots binnen! Met het Atkinsdieet kies je juist voor een veel gezonder voedingspatroon!

In 2 weken afkicken van koolhydraten

Fase 1
De eerste fase (2 weken) van het Atkinsdieet, de inductie, eet je maximaal 20 gram koolhydraten per dag en schakelt je lichaam over van een koolhydratenverbranding naar vetverbranding. In deze fase eet je o.a. veel groenten, vlees, vis, gevogelte, eieren, kaas, room etc. In de eerste weken vallen de meeste mensen spectaculair af!

Fase 2 Continu gewichtsverlies
Langzaam worden producten met meer koolhydraten toegevoegd. In fase 2 val je verder af, tot je streefgewicht bijna is bereikt. Gemiddeld verlies je zeker een kilo per week.

Fase 3 Pre handhaving
In fase 3 ontdek je welke koolhydraat-level bij je past om je gewicht te behouden. Je verliest in deze fase ook de laatste kilo’s.

Fase 4 Handhaving
Door je voortaan te houden aan de principes van Atkins en de voor jou geschikte hoeveelheid koolhydraten te gebruiken, kan je gemakkelijk op je ideale gewicht blijven en je een stuk energieker en beter blijven voelen. Terwijl je toch lekker blijft eten.

Ook voor vegetariërs
Ook mensen die geen vis of vlees eten kunnen het Atkinsdieet volgen. Er zijn eventueel vleesvervangers die je kan toevoegen, maar er zijn ook genoeg andere alternatieven.

De voordelen samengevat

  • Door het eten van veel minder koolhydraten ga je lichaamsvet verbranden en val je af.
  • Meer energie, betere nachtrust en emotionele stabiliteit door stabiele bloedsuikerspiegel.
  • Eten op elk moment van de dag, zoveel je wilt. Je stopt pas als je verzadigd bent.
  • Vet is toegestaan, waardoor je heerlijk kunt blijven eten. Je ervaart het eten niet als een dieet.
  • Je gezin eet graag met je mee. Je hoeft niet meer apart voor je kinderen en partner te koken.

Afvallen met Eco-Atkins

Het Atkins-dieet is een hele nieuwe manier van afvallen geworden. Veel mensen die wilden afslanken, maar daar door calorieënbeperking niet in slaagden, lukten dat met dit eiwit dieet wel. Je kunt immers zoveel eten als je wilt, mits je maar op de koolhydraten let. Voor vleeseters is dit proteïne dieet een uitkomst, maar voor vegetariërs is het moeilijker vol te houden. Het Atkins-dieet dat uit vier fases bestaat, is vooral in de eerste fase een struikelblok, omdat daar een minimum aan koolhydraten kan worden gegeten. Iets wat onderzoekers van het St. Michaels’s Hospital in Toronto aanspoorde om onderzoek te doen naar een vegetarische variant van het Atkins-dieet. Dankzij succesvolle resultaten is hieruit het Eco-Atkins-dieet ontstaan: een proteïne dieet voor vegetariërs.

Wat kunnen vegetariërs eten bij een eiwit dieet?
Bij het Eco-Atkins staat er geen vlees of vis op het menu, maar wel eieren, tofu, kaas en zaden. Verder spelen ook olijven, plantaardige oliën en groentes een grote rol. Volgens de richtlijnen van dit proteïne dieet zou 31 procent van je dagelijkse voedselinname uit plantaardige eiwitten moeten bestaan, 43 procent plantaardige vetten en 26 procent uit koolhydraten.

Voordelen van een vegetarisch eiwit dieet
Net als bij het Atkins-dieet blijkt uit onderzoek dat je er flink van kunt afvallen. Wanneer je het plantaardige eiwit dieet volgt, zou je gemiddeld een kilo per week kunnen verliezen. En er is nog meer goed nieuws voor vegetariërs die een proteïne dieet willen volgen. Eco-Atkins zou volgens de onderzoekers ook een betere uitwerking hebben op je cholestrolwaarden dan het originele Atkins-dieet.

Kritiek op het Atkins-dieet

Er wordt ook kritiek geuit op het Atkins dieet. Zo wordt er gezegd dat het gewichtsverlies wat er in de eerste fase van het dieet voorkomt vooral te danken is aan vochtverlies en niet vetverbranding. Verder zou het dieet niet alleen een eetlustremmende werking hebben, maar bij sommigen zouden ook misselijkheid en vermoeidheid optreden. Hierdoor krijgen deze mensen te weinig calorieën binnen. Een ander puntje van kritiek is dat de mensen die een Atkins dieet volgen een zogenaamde “Atkins adem” krijgen. Wanneer de omzetting van vet te snel gebeurt kan er een te grote zuurte ontstaan.

Verder is het consumeren van veel onverzadigde vetten gevaarlijk voor je hart en bloedvaten, en kan het cholesterol verhogend werken. De nieren worden ook zwaarder belast omdat er bij afbraak van eiwitproducten ureum vrij komt en het Atkins dieet heeft een hoog eiwit gehalte. Sommige mensen zijn ook van mening dat fruit en groente ondervertegenwoordigd zijn in dit dieet. Hierdoor kan er een tekort ontstaan aan vitaminen, vezel en antioxidanten.