Keto revolutie
  • Keto revolutie
  • Tijdelijk van €97 voor slechts €37. Beste dieet van 2020 volgens onze deskundigen.
Afslank receptenbijbel
  • Afslank receptenbijbel
  • Direct starten met verantwoord koken en een gezonde leefstijl. Simpel en goedkoop afslanken.
50 dagen koolhydraatarm dieet
  • Koolhydraatarm dieet
  • Een voordelig 50-dagen dieet. Ontvang alles wat je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam!
trainingsprogramma voor mannen
  • Training mannen
  • Trainingsprogramma gericht op mannen. Werk aan spieren, mindset en je gezondheid!
trainingsprogramma voor vrouwen
  • Training vrouwen
  • Succesvol product voor vrouwen. Strakke buik, meer spieren en een gezond lichaam.

BMI berekenen

De afkorting BMI staat voor Body Mass Index. Dit is een verhoudingsgetal tussen de lengte van het menselijk lichaam en het gewicht. Het BMI getal wordt gebruikt om snel een indicatie te krijgen van het gezondheidsrisico door overgewicht of ondergewicht. De exacte formule voor de BMI:

Gewicht (Kg) / ( Lengte (M) x Lengte (M) )

Dus een persoon van 100 kg met een lengte van 190 cm heeft een BMI van 100 / ( 1,9 X 1,9 ) = 27,7.

ProgrammaUSPPrijsBeoordelingInformatie
keto dieet Beste keuze 2020.
Snel resultaat.
€37
Normaal €97
Bekijken
Afslank receptenbijbel Simpele recepten.
Eenvoudig afvallen.
€27
Normaal €69
Bekijken
Koolhydraatarm dieet 50 dagen diëten.
Gezonde leefstijl.
€37
Normaal €69
Bekijken
Training mannen Mannen training.
Max. spiertraining.
€67
Normaal €292
Bekijken
Training vrouwen Vrouwen training.
Sterker lichaam.
€67
Normaal €292
Bekijken

BMI, de achtergrond
De verhoudingen van een gezonde menselijke lichamen, breedte vs lengte, verschillen niet zo veel van elkaar. Een gezond iemand die lang is zal in de regel ook iets breder zijn dan een gezond iemand die heel klein is. De breedte van iemand in relatie tot zijn lengte, zal dus van een kleiner persoon ongeveer hetzelfde zijn als van een langer persoon. Hierop is eigenlijk het BMI getal gebaseerd. Het BMI getal gaat ervan uit dat de verhouding tussen het gewicht en de lengte van verschillende gezonde lichamen niet veel zal variëren.

Indien er sprake is van een afwijkend BMI getal, dan gaat de BMI theorie er gemakshalve van uit dat de afwijking veroorzaakt wordt door vet. Bij overgewicht de aanwezigheid van te veel vet en bij ondergewicht het ontbreken van noodzakelijk vet.

Factoren welke van invloed zijn op de BMI zijn

  • Lichaamsbouw
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Spiermassa
  • De mate waarin jouw lichaam vocht vast houdt

Voor geslacht en leeftijd worden in de BMI normen andere waarden gehanteerd. De invloed van lichaamsbouw, spiermassa en vocht worden in de BMI normen niet meegenomen. Hierdoor moet de BMI echt gezien worden als een grove indicatie van de aanwezigheid van te veel of te weinig vet.

BMI normen
Met de BMI formule en de BMI normen kun je ook een indicatie berekenen van de hoeveelheid vet in Kg. welke te veel aanwezig is of ontbreekt. Er zijn verschillende BMI normen vastgelegd voor verschillende groepen.

  • minder dan 18,5: je hebt ondergewicht
  • tussen de 18,5 en 24,9: je hebt een gezond gewicht
  • tussen de 25 en 29,9: je hebt overgewicht
  • boven de 30: je hebt obesitas (ernstig overgewicht)

BMI uitrekenen
Op deze site kunt u met de BMI meter van de hartstichting uw BMI berekenen. Een verhoogd vetpercentage brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Dit wordt in verband gebracht met verschillende gezondheidsaandoeningen van lastig tot zeer ernstig. Vet in de buikstreek en een teveel aan verkeerd cholesterol in het bloed zijn zeer serieuze gezondheidsrisico’s. Een verhoogd gewicht zorgt er tevens voor dat uw hele lijf slechter gaat functioneren. U moet meer gewicht met u meedragen. U bent dus minder mobiel en eerder moe. En een moe person beweegt nu eenmaal minder. Op deze wijze komt u in een spiraal waarin alles langzaam minder gaat functioneren.

BMI is bekend en nu?
Zoals vermeld is het BMI getal slechts een indicatie. Bij een meting bij een erkende diëtist of voedingsdeskundige worden op een goede professionele methode worden de volgende punten gemeten :

  • lichaams vetpercentage ,
  • Buikvetpercentage,
  • Spiermassa,
  • BMI.

Op basis van deze meting weet u hoe het er echt voor staat en kunt u in overleg met de diëtist een plan van aanpak maken om die risico’s weg te gaan werken.