koolhydraatarm 50 dagen
  • 50 dagen
    koolhydraatarm
  • Val tot 2 kilo per week af. Zonder te sporten of honger te lijden. Meer energie en vitaliteit. Altijd een stok achter de deur.

    Actieprijs: €39
zomerslank fit in 4 weken
  • Zomerslank
    in 4 weken
  • Afvallen zonder honger en zonder sporten. De lekkerste koolhydraatarme recepten. Wekelijkse motivatie check-in.

    Eenmalig €37
50 dagen keto challenge
  • Keto challenge
    50 dagen afvallen
  • Activeert de vetverbranding. Kant-en-klare weekmenu's. Toegankelijke keto recepten en snacks. 100% afslankgarantie!

    Van €67 nu €37!
detox dieet
  • Detox Dieet
  • Boost je weerstand en afvallen. Stralende gezondheid & stabiele hormoonhuishouding. Voel je fit en energiek.

    Tijdelijk €37
7 dagen smoothie detox
  • Smoothies
    Simpel & lekker
  • Ervaar meer energie en verbeter je weerstand. Ontgiften van het lichaam. Nu met gratis intermittent fasting boek.

    Slechts €14,95

Vezels

Vezelrijk voedsel is belangrijk voor een goede spijsvertering en stoelgang. Voedingsvezels zijn onverteerbare plantendeeltjes in onze voeding. Er zijn oplosbare (fermenteerbare) en onoplosbare (niet-fermenteerbare) vezels. Ze hebben een verschillende werking. Gevarieerde voeding met voldoende vochtinname heeft een positieve invloed op onze gezondheid.

Programma USP Prijs Beoordeling Informatie
keto dieet Beste keuze 2022.
Snel resultaat.
€39
Normaal €260
Bekijken
Afslank receptenbijbel Simpele recepten.
Eenvoudig afvallen.
€37
Normaal €67
Bekijken
Koolhydraatarm dieet 50 dagen diëten.
Gezonde leefstijl.
€37
Normaal €67
Bekijken
Training mannen Snel detoxen.
Max. ontgiften.
€37,00 Bekijken
Training vrouwen Frisse smoothies.
Gezonde hormonen.
€14,95 Bekijken

Wat zijn voedingsvezels?

Voedingsvezels zijn onverteerbare plantaardige voedingsdeeltjes. Ze worden niet in onze maag of dunne darm verteerd en opgenomen. Zo’n 70 tot 80 procent wordt in de dikke darm door bacteriën afgebroken (gefermenteerd). Vezels hebben gunstige effecten op de darmflora. Ze zorgen voor een goede werking van het spijsverteringsstelsel en bevorderen een goede darmwerking. Vezelrijke voeding is dus belangrijk. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen oplosbare vezels (bijv. pectine en guargom) en onoplosbare vezels (cellulose, hemicellulose, lignine). Ze kunnen tevens fermenteerbaar (=afbreekbaar) of niet-fermenteerbaar zijn.

Welke soorten vezels zijn er?

Oplosbare, fermenteerbare vezels zijn belangrijk voor een gezonde darmflora. Je vindt ze vooral in groente, fruit en peulvruchten, maar ook in sommige graansoorten. Deze voedingsvezels worden in de dikke darm afgebroken door darmbacteriën. Daarbij komen nuttige stoffen vrij. Dit heeft een stimulerend effect op de darmbeweging (=peristaltiek) en darmwerking. Ze houden ook water vast. Dit zorgt voor zachte ontlasting. Onoplosbare voedingsvezels (=niet-fermenteerbare vezels) worden niet afgebroken door bacteriën. Ze werken in de dikke darm als een soort spons en nemen vocht op. Het volume van de ontlasting neemt toe en de ontlasting wordt soepel en smeuïg. Dit heeft een gunstige werking op de stoelgang. Voedingsmiddelen waar veel van dit soort vezels in zitten geven je sneller een voller gevoel. Dat voorkomt het ontstaan van overgewicht. Je vindt ze vooral in volkoren- en graanproducten zoals volkorenbrood, bruinbrood, muesli/cruesli, havermout en zemelen.

Oplosbare fermenteerbare vezels

Soort voedingsvezelVezelbron
PectineAppels, citrusvruchten
Gommen, slijmstoffen, polysacchariden uit algen en wierenBonen, peulen, haver, gerst, gom, Isphagula alginaten, zeeweer, algen, carragenen, agar
Fructo-oligosacchariden, galacto-oligosacchariden Prei, uien, sojabonen, tomaten
Onverteerbaar (resistent) zetmeelLinzen, bonen, bananen, muesli, pasta, aardappelen, brood

Onoplosbaar, niet-fermenteerbare vezels

Soort voedingsvezelVezelbron
CelluloseZemelen, tarwemeel, erwten, bonen, kool, appelen, wortelsoorten
HemicelluloseGraanproducten, zemelen, groenten
Lignine Tarwe, groenten
Wat zijn oplosbare en onoplosbare vezels?

Oplosbare, fermenteerbare (=afbreekbare) vezels zitten vooral in groente, fruit en peulvruchten. Ze worden in de dikke darm afgebroken door darmbacteriën. Bij die afbraak komen nuttige stoffen vrij. Dit heeft een stimulerend effect op de darmbeweging (=peristaltiek) en darmwerking. Ze houden ook water vast. Dit zorgt voor zachte ontlasting. Onoplosbare voedingsvezels worden niet afgebroken door bacteriën. Ze werken in de dikke darm als een soort spons en nemen vocht op. Het volume van de ontlasting neemt toe en de ontlasting wordt soepel en smeuïg. Dit heeft een gunstige werking op de stoelgang. Verder krijg je er sneller een voller gevoel van. Dat voorkomt het ontstaan van overgewicht. Deze niet-fermenteerbare (onverteerbare) vezels vind je vooral in volkoren- en graanproducten. Ze zitten in volkorenbrood, bruinbrood, muesli/cruesli, havermout en zemelen.

Welke voeding is vezelrijk?

Vezels zitten in plantaardige voedingsmiddelen. Een deel wordt verwijderd bij het bewerken van voedingsmiddelen. Daarom bevatten onbewerkte voedingsmiddelen er doorgaans meer van. Gezonde voeding bevat producten als vezelrijke groente en vezelrijk brood. Producten waar veel vezels in zitten zijn: vers fruit en groenten, peulvruchten (bijv. bonen, erwten, kapucijners, linzen), volkoren graanproducten zoals volkoren- en roggebrood of volkoren pasta, noten, aardappelen en zilvervliesrijst.

Welke voeding is niet vezelrijk?

Dierlijke producten bevatten geen voedingsvezels. Voedingsproducten zoals vlees, eieren, kaas en andere melkproducten leveren voedingsstoffen aan het lichaam, maar behoren niet tot vezelrijk voedsel.

Hoeveel vezels moet ik per dag eten?

Gebruik dagelijks zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels. Deze door de Gezondheidsraad aanbevolen hoeveelheid blijkt namelijk een positieve uitwerking te hebben op de stoelgang en het er zijn aanwijzingen dat vezels een rol spelen bij het voorkómen van hart- en vaatziekten. Met ten minste twee ons groente, 2 stuks fruit, ongeveer 5-6 sneetjes volkorenbrood en 200 gram aardappelen/volkoren pasta of rijst/peulvruchten per dag krijg je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

Waarom is vezelrijke voeding gezond?

Voedingsvezels bevorderen een goede darmwerking. Een tekort hieraan kan tot darmproblemen leiden zoals een te trage stoelgang, obstipatie, aambeien of diverstikels (uitstulpingen van de dikke darm). Er zijn aanwijzingen dat vezelrijke voeding een gunstig effect heeft op bloeddruk en cholesterolgehalte en bescherming kan bieden tegen hart- en vaatziekten, en diabetes type 2. Vezels geven een verzadigd gevoel, maar bevatten slechts weinig calorieën. Dat helpt bij (het voorkomen van) overgewicht.

Waarom moet ik bij vezelrijke voeding voldoende drinken?

Vezels stimuleren de darmwerking en zorgen voor soepele ontlasting. Dat doen ze door vocht aan te trekken in de dikke darm en op te zwellen. Hiervoor is voldoende vocht nodig. Anders kan dit verstopping veroorzaken. Daarom is het van belang om voldoende te drinken, wel 1,5 tot 2 liter per dag.

Wat betekent “vezelrijk” op een etiket?

De vermelding “vezelrijk” op de verpakking van een voedingsmiddel betekent dat het product tenminste 6 gram vezel per 100 gram moet bevatten, of 3 gram per 100 kilocalorieën. Staat er “bron van vezels” dan is het vezelgehalte van het product minimaal 3 gram/100 gram of 1,5 gram/100 kcal.