Keto revolutie
  • Keto revolutie
  • Tijdelijk van €97 voor slechts €37. Beste dieet van 2020 volgens onze deskundigen.
Afslank receptenbijbel
  • Afslank receptenbijbel
  • Direct starten met verantwoord koken en een gezonde leefstijl. Simpel en goedkoop afslanken.
50 dagen koolhydraatarm dieet
  • Koolhydraatarm dieet
  • Een voordelig 50-dagen dieet. Ontvang alles wat je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam!
trainingsprogramma voor mannen
  • Training mannen
  • Trainingsprogramma gericht op mannen. Werk aan spieren, mindset en je gezondheid!
trainingsprogramma voor vrouwen
  • Training vrouwen
  • Succesvol product voor vrouwen. Strakke buik, meer spieren en een gezond lichaam.

Vetten

Verzadigd vet en transvet, zijn de ongezonde vetzuren. Deze vetzuren verhogen bij een te hoge inname het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetzuren hebben juist een risicoverlagend effect. Zachte/ vloeibare vetten, om in te bakken of om je brood mee te besmeren, bevatten onverzadigde oftewel gezonde vetten. Als het vet hard is bij kamertemperatuur bevat het veel verzadigd- en/of transvet. Naast het feit dat zachte margarine en halvarine gezonde vetten bevatten is het belangrijk om de producten te gebruiken vanwege vitamine A, D en E.

Programma USP Prijs Beoordeling Informatie
keto dieet Beste keuze 2020.
Snel resultaat.
€37
Normaal €97
Bekijken
Afslank receptenbijbel Simpele recepten.
Eenvoudig afvallen.
€27
Normaal €69
Bekijken
Koolhydraatarm dieet 50 dagen diëten.
Gezonde leefstijl.
€37
Normaal €69
Bekijken
Training mannen Mannen training.
Max. spiertraining.
€67
Normaal €292
Bekijken
Training vrouwen Vrouwen training.
Sterker lichaam.
€67
Normaal €292
Bekijken

Welke vetten zijn belangrijk?

Veel Nederlanders krijgen onvoldoende vitamine D binnen. Een vitamine D tekort verhoogt onder andere de kans op het ontstaan van botontkalking. De inname van vitamine D is bijvoorbeeld nodig voor het kunnen opnemen van calcium. Calcium wordt door vitamine D vanuit je darmen in je bloed en vanuit het bloed in je botten opgenomen. Om voldoende vitamine D binnen te krijgen heb je de zon nodig, maar ook het gebruiken van bepaalde vetten in de voeding is van onmisbaar belang. Besmeer in ieder geval 4 sneetjes dun of 2 sneetjes dik met halvarine en gebruik één eetlepel (vloeibare) margarine per persoon in de warme maaltijd. Voor bepaalde groepen bestaat het advies om vitamine D bij te suppleren.

Halvarine
Besmeer het brood altijd met halvarine. Gezonde vetten leveren wel dezelfde hoeveelheid aan calorieën als ongezonde vetten, maar een beetje vet op je brood zorgt ook voor een langer verzadigd gevoel. In het geval van overgewicht verdient halvarine de voorkeur in plaats van margarine. Halvarine bevat namelijk de helft aan calorieën ten opzichte van margarine.

Dieet?
Het woordje dieet in dieethalvarine en dieetmargarine geeft niets aan over de hoeveelheid vetten of calorieën die het product levert. Met dieet wordt bedoelt: de verhouding tussen onverzadigde vetten en verzadigde vetten is gunstiger dan de verhouding in gewone halvarine of margarine. Het past in een gezond ‘dieet’.

In welk type vet moet je bakken?
Veel mensen bakken tegenwoordig in plantaardige olie. Olie bevat onverzadigd vet en vitamine E. Olie bevat dus in tegenstelling tot margarine geen vitamine A en D. Aan margarine en halvarine zijn de vitamine A en D toegevoegd. Hierdoor gaat de voorkeur uit naar het gebruik van vloeibare margarine. Tijdens het wokken kun je wel een klein beetje olie gebruiken, maar bak het vlees dan in ieder geval in vloeibare margarine. Het advies is om maximaal 1/3 van het bereidingsvet te gebruiken in de vorm van olie. Toch kun je groenten, vlees en vis goed roerbakken in vloeibare margarine.

Daarnaast zijn er nog veel mensen die harde (wikkel pakjes) margarine gebruiken. Dit product bevat echter veel verzadigd vet, terwijl het vet in vloeibare margarine voor 85% uit onverzadigd vet bestaat. Naast algemene vloeibare margarine bestaan er vloeibare varianten, speciaal gemaakt voor het bereiden van vlees en jus. Deze varianten worden vloeibare bak- en braadproducten genoemd. Aan deze producten is eiwit toegevoegd dat ervoor zorgt dat het product smaak toevoegt aan vlees en jus. Op de fles staat aangeduid dat het product voor bakken- en braden geschikt is.

Wat is het belang van vet?

Ons lichaam heeft vet nodig om o.a. hormonen, gal te maken en tevens wordt het als glijmiddel en transportmiddel gebruikt om bepaalde voedingstoffen naar onze cellen te brengen. Dus eten we weinig vet kan dit voor allerlei problemen zorgen. Maar wat is nu precies het goede vet en wat het slechte? Veel vetextremisten zeggen dan verzadigd vet per definitie slecht is. Maar uit onderzoek is gebleken dat verzadigd vet uit puur onbewerkte producten helemaal niet schadelijk is en het cholesterol nauwelijks stijgt. Natuurlijke verzadigde vetten zijn; roomboter, kokosolie en avocado. Dan heb je ook nog de onverzadigde vetzuren zoals omega 6 en 9. Dit zijn de vloeibare plantaardige vetten zoals zonnebloemolie, linolzuur (margarines). Omega 9 is olijfolie dit kun je echt onbeperkt gebruiken. Is heel gezond. Het liefst de koud geperste extra virgin. Maar niet om mee te bakken en te braden dan komen er giftige dampen en stoffen vrij die zeer schadelijk zijn voor je lichaam. Het beste kun je bakken in kokosolie. Hierbij komen geen giftige stoffen vrij en het vlees bak haast niet meer aan. Vet is ook bron voor de essentieel vitamines zoals vitamine A, D, E en K. Zonder vet krijg je deze vitamines ook niet voldoende binnen.

Het allerbelangrijkste vet wat wij in Nederland te kort komen is Omega 3. Functie:

  • Gaat ontstekingen tegen in het lichaam.
  • Zorgt voor goed denkvermogen en helpt bij depressies.
  • Helpt bij het in stand houden van een gezond hart en vaat stelsel.
  • Help bij het behouden van een gezonde huid.
  • Helpt bij het ongeboren kind voor een goede hersenontwikkeling.
  • Helpt bij dyslexie en ADHD.