Keto revolutie
  • Keto revolutie
  • Tijdelijk van €97 voor slechts €37. Beste dieet van 2020 volgens onze deskundigen.
Afslank receptenbijbel
  • Afslank receptenbijbel
  • Direct starten met verantwoord koken en een gezonde leefstijl. Simpel en goedkoop afslanken.
50 dagen koolhydraatarm dieet
  • Koolhydraatarm dieet
  • Een voordelig 50-dagen dieet. Ontvang alles wat je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam!
trainingsprogramma voor mannen
  • Training mannen
  • Trainingsprogramma gericht op mannen. Werk aan spieren, mindset en je gezondheid!
trainingsprogramma voor vrouwen
  • Training vrouwen
  • Succesvol product voor vrouwen. Strakke buik, meer spieren en een gezond lichaam.

Het Dukan Dieet

Het Dukan dieet komt van de Franse dokter Pierre Dukan. In Nederland is het een erg bekend dieet en hij zegt dat je met het vier fasen stappenplan je streefgewicht kunt behalen. Er zijn verschillende fasen die je moet doorlopen en dan kun je snel afvallen. Het is belangrijk dat je alle fasen goed gaat doorlopen. In het Dukan dieet wordt voornamelijk gericht op het eten van gezonde dierlijke eiwitten zoals mager vlees, magere vis en magere zuivelproducten. Eiwitten zijn belangrijke voedingsbronnen voor spierbehoud en geven een verzadigd gevoel zodat je geen hongerig gevoel hebt.

ProgrammaUSPPrijsBeoordelingInformatie
keto dieet Beste keuze 2020.
Snel resultaat.
€37
Normaal €97
Bekijken
Afslank receptenbijbel Simpele recepten.
Eenvoudig afvallen.
€27
Normaal €69
Bekijken
Koolhydraatarm dieet 50 dagen diëten.
Gezonde leefstijl.
€37
Normaal €69
Bekijken
Training mannen Mannen training.
Max. spiertraining.
€67
Normaal €292
Bekijken
Training vrouwen Vrouwen training.
Sterker lichaam.
€67
Normaal €292
Bekijken

Fase 1: De aanvalsfase

De eerste fase van het Dukan dieet is een erg strikte fase waarin je je lichaam laat weten dat er veranderingen op het programma staan. De aanvalsfase is een korte fase van minimaal 3 tot maximaal 10 dagen waarin je alleen maar eiwitrijke magere dierlijke producten mag eten. Onder deze producten vallen mager vlees, magere vis, ei en magere zuivelproducten. Ook ben je verplicht om tijdens deze fase elke dag haverzemelen te eten en veel water te drinken.

De lengte van de aanvalsfase hangt af van het aantal kilo’s dat je wil afvallen.

  • 3 dagen als je minder dan 5 kilo wil afvallen
  • 4 dagen als je tussen 5 en 10 kilo wil afvallen
  • 5 dagen als je tussen 10 en 20 kilo wil afvallen
  • 7 tot 10 dagen als je meer dan 20 kilo wil afvallen

Fase 2: De cruisefase

In de cruisefase ga je op een gezonde en stabiele manier tussen 1 en 2 kilo per week afvallen. De cruisefase houdt net zo lang aan tot je op je streefgewicht ben aangekomen. Tijdens deze fase zijn de eerder genoemde haverzemelen en het drinken van veel water verplicht. Daarnaast mag je naast de magere dierlijke producten nu ook rauwe en gekookte groente eten, met name groene bladgroente is aanbevolen. Tijdens de cruisefase kun je redelijk goed variëren in je eetpatroon door groente te combineren met vlees, vis en zuivel.

Fase 3: De Stabilisatiefase

Als je tijdens de cruisefase je streefgewicht hebt bereikt dan breekt de stabilisatiefase aan. Tijdens deze fase laat je je lichaam langzaam wennen aan het eten van koolhydraatrijk voedsel zoals brood en fruit. Per kilo die je afgevallen bent duurt de stabilisatiefase 10 dagen. Indien je 10 kilo bent afgevallen duurt de stabilisatiefase dus 100 dagen. In deze fase zijn de haverzemelen en het water nog steeds verplicht. Naast fruit en brood mag je ook kaas eten.

Fase 4: De volhardingsfase

De volhardingsfase is de laatste fase van het Dukan dieet. In deze fase neem je een gevarieerd en gezond voedingspatroon aan en zorg je dat je op je streefgewicht blijft. Je mag hier zelf je voedingspatroon bepalen waarbij er vanuit wordt gegaan dat je dit verstandig doet. De enige regel tijdens deze fase is dat je 1 dag per week een dag moet houden waarop je alleen maaltijden uit de eerste fase van het dieet moet eten. Je houdt dus als het ware 1 ‘’aanvalsdag’’ per week.

Het dukan-dieet samengevat + voor- en nadelen

  1. De eerste fase is de aanvalsfase, hierin ga je de basis leggen van het dieet. Hoelang deze fase gaat duren, hangt af van hoeveel je af wilt vallen. Des te meer kilo’s je af wilt vallen, hoe langer fase één zal duren. Je eet mager vlees, kip, vis en eieren.
  2. De tweede fase is de alternatieve fase. Je streeft gedurende deze fase naar je streefgewicht. Je valt gemiddeld een kilo in de week af. Je gaat afwisselend eten, soms eet je veel eiwitten, de andere dag onbeperkt vlees en vetvrij zuivel.
  3. De derde fase is stabiliseren. Deze fase start wanneer je het streefgewicht hebt bereikt in de vorige fase. Je wilt een jojo effect voorkomen en dan ga je in deze fase dus werken aan je normale eetpatroon. Je hebt nog maar een keer in de week eiwit dagen. Andere dagen eet je gezonde en gevarieerde normale maaltijden. Hierbij kun je denken aan brood en fruit. De fase kan lang duren, dit is het aantal afgevallen kilo’s maal tien dagen.
  4. De vierde fase is de voortgangsfase. Dit is de laatste fase van het dukan dieet. Het gaat er om dat je niet gaat terugvallen in je oude eetpatroon en dat je dus vast blijft houden aan je nieuwe eetgewoonten. Het is belangrijk dat je 1,5 liter water blijft drinken en er voor gaat zorgen dat je op gewicht blijft. Dit kun je eenvoudig in de gaten houden door je op een vast moment in de week te wegen. 

Voordelen

  • Verminderd hongergevoel
  • Snel resultaat waardoor het motiverend werkt
  • Duidelijk programma waarin helder is wat wel/niet mag
  • Het tellen van calorieën is niet nodig
  • Ruime keuze uit recepten die je kunt maken

Nadelen

  • Weinig variatie in wat je mag eten (vooral in het begin)
  • Je mist essentiële vitaminen en mineralen
  • Mogelijke negatieve bijeffecten als slechte adem, of moeheid
  • De effecten op lange termijn zijn onzeker en niet bewezen