Keto revolutie
  • Keto revolutie
  • Tijdelijk van €97 voor slechts €37. Beste dieet van 2020 volgens onze deskundigen.
Afslank receptenbijbel
  • Afslank receptenbijbel
  • Direct starten met verantwoord koken en een gezonde leefstijl. Simpel en goedkoop afslanken.
50 dagen koolhydraatarm dieet
  • Koolhydraatarm dieet
  • Een voordelig 50-dagen dieet. Ontvang alles wat je nodig hebt voor een gezond en fit lichaam!
trainingsprogramma voor mannen
  • Training mannen
  • Trainingsprogramma gericht op mannen. Werk aan spieren, mindset en je gezondheid!
trainingsprogramma voor vrouwen
  • Training vrouwen
  • Succesvol product voor vrouwen. Strakke buik, meer spieren en een gezond lichaam.

Waarom is afvallen als student zo moeilijk?

Maar zeker niet onmogelijk! Hier de véél te herkenbare problemen en natuurlijk hoe je hier het best mee om kunt gaan. Als student kun je zelf wel wat gewicht verliezen, als je dit maar op de juiste manier aanpakt.

Een tekort aan geld

Aangezien we allemaal dag in, dag uit óntzettend druk zijn met studeren, kampen we allemaal met hetzelfde financiële probleem. Al in de eerste (feestelijke) week na het ontvangen van onze stufi verdwijnt ons geld nog sneller als sneeuw voor de zon. Het mini restje geld dat we voor de rest van de maand moeten gebruiken, maakt het dat we al bijna kunnen omgaan met geld; we betalen biertjes met onze flirtingskills, en we eten gewoon elke dag zo goedkoop mogelijk. Het studentenleven valt niet mee. Kortom, we hebben het financieel niet al te ruim. Hierdoor kan het lijken alsof een goedkope pizza de beste oplossing is, maar dat is het zeker niet.  Gezond eten kun je zelf hartstikke lekker maken, en je hoeft er ook geen extra geld aan uit te geven, integendeel zelfs, het kan soms voordelig uitpakken! Bekijk mijn blog berichten voor gezonde tips en easy recepten die mooi goedkoper zijn dan die calorieën-bommetjes die voor jou nu nog goedkoop lijken.   

Sporten als student kan goedkoper
Ook sporten kun je zo goedkoop maken als je zelf wilt. Sporten kun je thuis doen for free, je kunt het park gebruiken for free of gewoon naar de lekker goedkope sportschool “fit for free”. Ik sport daar zelf voor €16,- per maand, inclusief eindeloos veel groepslessen. Om van mijn “overtollige” kilootjes af te komen heeft het mij erg geholpen om ingeschreven te staan bij een sportschool, omdat ik hierdoor regelmatiger, langer en met meer variatie mijn work-outs deed. Je kunt ook nog goedkoper bij FFF sporten, dat ligt eraan hoe je je tijd daar wilt invullen

Weinig tijd

Hoe druk studenten het ook kunnen hebben, té druk om aan je gezondheid te werken bestaat niet. Of je nou een uurtje eerder je bed uit gaat, of iets later gaat slapen, een half uur sporten (voor veel mensen al genoeg!) per dag moet er best bij kunnen. En het beste zou natuurlijk zijn om het te combineren met je dagelijkse activiteiten! Praat bijvoorbeeld bij met een vriend of vriendin terwijl je aan het sporten bent, in plaats van tijdens het chillen op de bank. Ga een half uur sporten tussen het leren door, dat maakt het leren ook nog eens productiever.

Drukte en stress

Zodra je met het idee in je hoofd zit dat je wilt afvallen, brengt dit direct een gevoel van onrust. Als je een langere tijd met dit idee blijft zitten, maar je er niks mee doet (uitstelgedrag), dan kan dit een flink kut gevoel geven, en je onzeker maken. Probeer dit dus te voorkomen, ook al is het zeker waar dat het beginnen met afvallen het lastigst is. Sporten geeft je veel rust in je hoofd en in je lichaam. Je bevordert je slaap ermee, raakt wat frustratie kwijt en wordt natuurlijk ook nog wat meer tevreden over wat je in de spiegel ziet. Dus heb je een druk en gestresst studentenleven, dan zal sporten je juist wat rust kunnen geven (mindfulness).

Weinig ritme en regelmaat

Ritme en/of regelmaat hoeft niet automatisch te betekenen dat je makkelijk kunt afvallen. Daarentegen brengt afvallen dan wel weer ritme en regelmaat met zich mee. Zelf ben ik echt ontzettend chaotisch, ik ben geen vroege vogel en ik plan vrijwel niks: de dag/week brengt wat die brengt. Toch merkte ik  vrijwel direct nadat ik begon met afvallen dat sporten en bewust eten mij een soort grip of controle gaf, wat ik echt super fijn vond. Ik vond regelmaat in het sporten, een patroon in voeding en in wat voor een boodschappen ik deed. Beginnen met afvallen blijft gewoon het lastigst, maar laat een gebrek aan ritme of regelmaat je zeker niet tegenhouden!

Teveel Gezelligheid, drankjes en etentjes

En dit is het erg belangrijk in het (studenten) leven dus blijf hier ook zeker van genieten. Zorg alleen dat je bewust omgaat met wat je eet en drinkt tijdens al die gezelligheid. Je kunt best wat zoutjes eten en een wijntje drinken, of een keertje een patatje met cola. Als je dit niet doet hou je het afvallen namelijk echt niet vol. Zorg alleen wel dat dit een uitzondering, in plaats van een gewoonte wordt. Door bewust te zijn van wat je eet weet je dat een keer iets ongezonds geen kwaad kan en je geniet er ook extra van. Bij elk gezellig moment precies letten op wat je wel of niet eet is natuurlijk niet echt chill. Probeer daarom vooral rondom de gezelligheid op je gezondheid te letten, ga een aantal keer per week extra sporten en let goed op de standaard eetmomenten. Als je voor een groot deel van de week goed op je gezondheid hebt gelet mag je bij een etentje of feestje lekker zorgeloos genieten. Op deze manier kun je zeker afvallen, zonder dat het overal bij in de weg staat.